rosita.reismee.nl

Verliefd

Dinsdagavond 17 januari, 19.30 uur. Ik zit buiten tussen de planten aan een grote eettafel in een hostal (hotelletje voor reizigers) in Le贸n, waar ik gisteren arriveerde. Vaak hebben hotels een binnenplaats, planten, makkelijke stoelen en natuurlijk de hangmat. Ook hier. Het is hier huiselijk. Veel jongeren (ook Nederlandse meiden) die maanden alleen op reis zijn en meestal in een 鈥榙orm' slapen, 6 脿 8 mensen op een kamer, ieder een afsluitbare 鈥榖ox' voor de persoonlijke spullen. Een gemeenschappelijke keuken, met een plastic bak voor je eten. Het systeem van de Nijmeegse studentenflat. De gewoonte is (heb ik inmiddels begrepen) om overdag op pad te zijn en in de loop van de namiddag achter de laptop te kruipen; daarin lijk ik op ze. In de 鈥榙orm' volg ik hen niet, er zijn grenzen!

Het is hier warm, op dit tijdstip nog steeds. Toen ik vanochtend om 8.30 de deur uitliep voor een afspraak, zag ik op het thermometertje aan mijn rugzak dat het al 34 graden was. Ik heb 鈥榖esloten' me er niets van aan te trekken, maar stiekem knijp ik hem wel voor de verzengende hitte in april waar Le贸n om bekend staat. Vooral de nachten blijven warm, vannacht heb ik bijvoorbeeld 2 ventilatoren om mijn bed aangehad en onder een lakentje geslapen.

Ik geniet van de stad, veel ouder dan Matagalpa, en dat zie je aan de huizen en de straten. Prachtige lemen huizen vaak okergeel geschilderd, balkons zoals in Andalusi毛, pannendaken met een oversteek (zoals bij ons de 30-er jaren huizen), mooi handgesneden donkerbruin houtwerk (ik sta regelmatig met mijn hoofd richting hemel/dak of oversteek), veel smeedijzer, aan balkons en deuren. Koloniale invloed, dat is duidelijk, tja, ik vind het prachtig. Ik neem me voor er een fotoserie van te maken, dat zal wel bij een voornemen blijven.

Ook merk ik dat het een universiteitsstad is met een lange strijdbare, progressieve studentenbeweging. Al in 1959 vielen hier slachtoffers in verzet tegen de Somoza dictatuur. Muurschilderingen (op veel plaatsen), laten dat zien. Een universiteit die kwaliteit heeft. Mensen uit Matagalpa, met enigszins middelen, komen hier naar toe en studeren niet in Matagalpa. Het is een stad van 100.000 inwoners. En toch, gisterenavond, toen ik naar 鈥榟uis' liep, leek het op een (prachtig en stil) dorp. Overdag zie je auto's, maar ook paard en wagen (en riksja's).

In een paar dagen ben ik al verliefd geworden op deze stad (sorry, Tilburgers), met zijn prachtige kathedraal (er vloog een echte uil in rond, ik geloofde mijn ogen niet, geen kerkuil, wat wel?), met het graf van d茅 Nicaraguaanse dichter Ruben Dar铆o (vandaag ook in zijn museum geweest; enkele mooie gedichten ga ik nog eens opzoeken: 鈥楩rancesca' en 鈥楢zul'); ook met het lokale vervoer (vrachtwagentjes) naar het gedeelte geweest waar Le贸n ooit begon, met ru茂nes van een kerk, door eruptie van vulkaan vernietigd. En, naar een museum met schilderkunst vanaf 1500 (Europees, uit de school van Rubens, een echte Ferdinand Bol; tekeningen van Picasso, zeefdrukken van van Dongen, Matisse, Chagall etc! Zelfs van de Mexicaanse schilder Diego Rivera hing er werk. Overigens niets van klimaatbeheersing op enkele zonneschermen na). Klapstuk is de grootste collectie (moderne) Centro-Amerikaanse schilderkunst van heel Midden-Amerika. En dat allemaal als particuliere verzameling! Waar zou die familie haar geld mee hebben verdiend? Ik mocht niets fotograferen, z贸 jammer. Misschien vind ik stukken van de collectie op hun site.

Ik werd erg geraakt door mijn bezoek aan het Museum van Mythes en Legendes. Niet zozeer vanwege dat onderwerp, maar omdat het gehuisvest is in de vroegere gevangenis, waar lang politieke gevangenen zijn opgesloten en gemarteld. Dmv muurschilderingen werd dat ook uitgebeeld.

Nu lijkt het alsof ik hier alleen maar de toerist uithang (ik benut de 鈥榲rije' uren). Ik ben in Le贸n omdat ik ori毛nterende gesprekken heb met enkele mensen. Zo sprak ik vanochtend Victor Manuel, directeur van een startende organisatie (hij heeft zijn sporen verdiend in werk ten behoeve van kinderen en jeugd bij een organisatie die haar kantoor in Le贸n helaas heeft opgeheven). Niet getreurd, dan zelf maar beginnen (of eigenlijk doorgaan) met een aantal oud-collega's. De organisatie werkt via een paar lijnen: spel-o-theken, kinderen naar school krijgen (in 2011 gelukt met bijna 600 kinderen die tot dan toe niet naar school gingen), opheffen van kinderarbeid en bevorderen van gezondheid. Dat alles via een systeem van enkele betaalde krachten, maar vooral het betrekken van mensen zelf, draagvlak, 鈥榩romotores' in de buurten en dorpen zelf (zodat continu茂teit is gegarandeerd). Vanochtend heeft Victor Manuel me het kantoor laten zien (dat werd geschilderd, wist hij los te peuteren via relaties, daardoor betaalt de jonge organisatie geen huur) en een persbericht (door zijn contacten met de pers is dat op alle lokale radiozenders uitgebreid uitgezonden). En een PPP van eerder werk. Een bevlogen man, die in enkele maanden al wat geld heeft ontvangen voor projecten. Maar, zoals jullie zullen begrijpen, een Nederlandse vrouw is oa erg welkom om meer relaties te leggen. Ik weet nog veel te weinig om te kunnen beoordelen of dit gaat lukken. Toch heb ik stiekem al wel besloten dat ik het en hem een kans geef, door te leren wat er is en wat er kan komen 茅n tegelijkertijd of ik daar iets aan kan toevoegen. Open mind, zoals jullie inmiddels weten. Leuk ook om dat zo met hem te bespreken, gewoon 鈥榯e beginnen' en zien of het, (we) samen kunnen werken en na verloop van tijd 鈥榚valueren' en bijstellen of ophouden.

Ik probeer me in te denken waarom hij zo bevlogen is. Misschien omdat hij zelf pas op zijn 19e (!) in de middag naar de basisschool kon gaan (nadat hij al vanaf zijn 8e zwaar werkte op het land), daarna in sneltreinvaart de middelbare school doorliep en met een beurs in de 80-er jaren (het positieve klimaat net na de overwinning van de sandinisten) in Moskou internationale betrekkingen studeerde (hij moest - 40 graden doorstaan, dat is heel erg voor een Leonees) en erna in Nicaragua nog even rechten er achteraan deed.

Ook bij dokter Rios geweest. Hij is directeur van een serie klinieken in Le贸n en andere plaatsen in noordwest Nicaragua. Door zijn manier van praten (over de onderneming en het openen van nieuwe markten) leek ik even weer gewoon in Nederland aan het werk. Hij is een beetje uit het praktische werk 鈥榓an de basis geraakt', is vooral aan het besturen. Wel vertelde hij dat ze programma's hebben voor 鈥榩reventieve medicina' (lijkt tegenstrijdig, maar hij bedoelt daar geboorteplanning, hielprik etc mee). De andere thema's was hij 鈥榲ergeten'. 'Oh, dat overkomt mij ook regelmatig, dat je dingen vergeet als ze niet actueel zijn', stelde ik hem gerust. En hij dacht dat ik wel wat in die preventieve teams zou kunnen doen. Ws ga ik nog een keer naar een bijeenkomst waar medici meer weten over programma's, promotores om te bespreken of ik iets kan doen.

Zijn kantoortje had ik graag willen filmen. E茅n wand stond vol met bekers en medailles. Die hebben we aan het begin van het gesprek uitgebreid besproken. Marathons, wandeltochten, sportwedstrijden van medewerkers en andere bekenden; het is me niet duidelijk geworden of het hobby is of sponsoring. En alle overige wanden stonden vol met stapels dozen, twee meter hoog. En daartussen in zaten wij, bij beiden stroomde zweet langs het gezicht, het was er bloedheet en de airco stond pas net aan.

Al met al ben ik tevreden over de mogelijkheden in Le贸n, hoe 鈥榲aag'ook. Eind van de maand ga ik er weer heen. Ws ga ik per week afwisselend in Matagapa en Le贸n verblijven.

Ik vergeet te vertellen over de busreis er naar toe. In een superexpreso minibus met 15 zitplaatsen rijden we van Matagalpa naar Le贸n in precies twee uur. Eerst is er koffie te zien die moet drogen. Die was afgedekt omdat het rond Matagalpa regende. En daarna rijst (met honderden zilverreigers, een enkele grote denk ik te zien en vooral veel kleine of koereigers), kool, aardappelen, erg povere mais, tabak, suikerriet en zelfs een veldje katoen; wat koeien hier en daar. En dichter bij Le贸n, uitzicht op vulkanen.

Verder nog het vermelden waard, dat ik gisteren midden in het 200jarig bestaan van de universiteit viel. Een feest op het centrale plein (een zwoele zomeravond) voor de bewoners van Le贸n met het Nationaal orkest (klein, ik zag bijvoorbeeld geen cello's), met een erg enthousiaste, swingende en heupwiegende dirigent van een jaar of 70; werk van Nicaraguaanse componisten. Het Nationaal folkloristisch ballet danste weergaloos. Ik heb me kruipend naar voren gewerkt, met toestemming van de Nicaraguaanse toeschouwers (die dat trots op h煤n ballet stimuleerden) om enkele foto's te maken. Vanochtend, met Victor Manuel, kwamen we de hoogleraren tegen op weg naar de 鈥榟onoris causa' ook vanwege het feest. Zoiets heb je in Nederland ook, geloof ik?

Nu, donderdag avond ben ik inmiddels weer terug in Matagalpa, een busreis van 4 uur deze keer met een bus die bij ieder 鈥榖么mke' stopt. Voordeel d谩谩rvan was dat ik onderweg enkele foto's kon maken.

Lieve familie, vrienden en collega's, in twee weken Nicaragua loop ik over van indrukken. Jullie h贸even het echt allemaal niet te lezen! Vaak ook ben ik triest als ik zie hoe arm dit land en deze mensen zijn; dat de hele straat vol is van verborgen werkeloosheid, handeltjes waar mensen nauwelijks iets mee verdienen; dat onderhoud van wat dan ook, gewoon niet lukt. Zonder dat ik zie of dit ooit anders wordt. Ben ik te somber?

Rose-Marie

Reacties

Reacties

Yvonne

Niks te lang! Heerlijk om al je verhalen te lezen! Ik was al een fan van microcrediet, maar nu helemaal.
Leuk dat je zo op verschillende fronten een steentje bij kunt (gaan) dragen h猫!
x Yvonne

Marieke

Hoi! Je bent er maar mooi en elke bijdrage is er een! Geweldig hoe mensen zich daar inzetten! Ik lees je verhalen met veel plezier en wat een mooie foto's! Liefs!

Tiny

Heel erg leuk om je verhalen te lezen, en wat een prachtige foto's!! In je eentje zal je in zo'n korte tijd niet de armoede kunnen bestrijden. Maar alleen al door jouw belangstelling en misschien eens een duwtje in de goede richting lever je je bijdrage toch?
Veel plezier!!!

Miranda

Hoi Rose-Marie, ik kreeg dit doorgestuurd van Wilma van Dongen (ik denk via Toon). Ik zou toch niet al te somber zijn. Als je het vergelijkt met jaren geleden ziet het land er echt beter uit en staat het er beter voor. De economische groei (oa door toerisme) is hoopgevend.
Maar toch, iedereen die (nog) wel in die armoedige omstandigheden zit/leeft, gaat mij ook aan het hart!

Toon

Wat een rijkdom aan ("open mind"-) observaties; je beschrijft je ervaringen zo dichtbij, dat ik bijna "mee-reis". Deze terugkoppeling vind ik o.a. de meerwaarde van zo'n trip! Houen zo.

Jos

Hee Rose-Marie,
geweldig om te lezen hoor. Ik heb heel wat vrienden die op zo'n wereldreis zijn geweest, maar jouw verhalen vertellen me veel meer over de plek waar je bent en haar mensen.
Wat anders: weet jij al of je op 3 Maart 's ochtends misschien op skype kunt? Dan kunnen we je heel even zien en spreken. Heel veel liefs.

Frieda

Hier is de week weer begonnen met regen die wel eens natte sneeuw zou kunnen worden! Das effe anders dan bij jou! Ik volg je op de voet en hoop dat we kunnen bijdragen aan een donatie voor micro-krediet. Ik hoor het graag. Dikke kus en neem ook de tijd om alle indrukken te laten zakken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!