rosita.reismee.nl

Homoseksuele man doodgeslagen in Le贸n

Homojongeren

Victor Manuel, de directeur van de organisatie Vinculos Solidarios, waaraan ik (een beetje) meehelp, kwam Samuel opnieuw (hij werkte er al eerder mee samen) tegen. Samuel is een homoseksuele man van een jaar of 25, strijdbaar en bezig met het organiseren van (een gedeelte van) de homojongeren in Leon. Hij en Victor planden een bijeenkomst met meer homojongeren om te bespreken of Vinculos hen kan ondersteunen en adviseren bij de inrichting van hun organisatie.

We (5 jongeren, Victot Manuel en ik) zitten aan een ronde tafel in het kantoortje van Vinculos Solidarios, waar verder alleen een paar kleine bureautjes staan zonder enig ander kantoormeubilair. Ook nu weer nauwelijks taboes: open en direct vraagt Victor Manuel of de aanwezige jongeren ge茂nteresseerd zijn in condooms die hij over heeft van een ander programma. En dus graaien de jongeren aan het begin van de bijeenkomst eerst in de doos en verdelen ze de inhoud, enkele binnensmondse opmerkingen makend die ik helaas niet versta. We praten over de plannen die ze hebben (nog weinig gericht, ze gaan alle kanten uit, er zijn ook zoveel problemen aan te pakken in hun situatie) en dat eerst een duidelijke visie en richting nodig is, v贸贸rdat ze hun organisatie officieel gaan maken met een bestuur. (Dat is de eerste keer dat ik dit hier expliciet hoor: vorm volgt inhoud. Telkens kreeg ik de indruk dat er hier v贸贸r alles een rechtspersoon wordt opgericht. Om geld te ontvangen, uit het buitenland, is dat natuurlijk ook wel een basisvoorwaarde en anders dan in Nederland). Later hoor ik van Victor Manuel dat het groeperingen zijn die echt aandacht moeten krijgen, de discriminatie en negatieve beeldvorming is hier nog huizenhoog, de acceptatie binnen gezinnen nog ver te zoeken. Tegelijkertijd is eenheid moeilijk te realiseren en de beweging valt nog al eens uiteen vanwege (persoonlijk getinte) conflicten. De jongeren willen graag advies en ondersteuning van een ervaren man als Victor Manuel en met die conclusie lijkt de bijeenkomst te eindigen.

Maar dan komt er een actuele kwestie aan de orde, die alle aandacht vraagt en homogroeperingen momenteel ook verenigt: 11 februari is in Leon een homoseksuele man Leon doodgeslagen: homohaat. In eerste instantie deed de politie weinig totdat er druk werd uitgeoefend. Over enkele dagen is de eerste rechtszitting en het is de bedoeling om daar met zoveel mogelijk mensen te zijn: organisaties van lesbiennes, homoseksuele mannen, bi- en transseksuelen en sociale organisaties die 鈥榬echt op seksuele diversiteit' ondersteunen. Ook Vinculos Solidarios ondersteunt uiteraard want de organisatie co枚rdineert een 鈥榥etwerk tegen geweld'. Daar maken allerlei particuliere en overheidsorganisaties deel van uit.

Manifestatie bij het gerechtsgebouw

V贸贸r negen uur staan we al in het gerechtsgebouw bij de zaal waar de zitting gehouden zal worden. De familie van de doodgeslagen man zit er al als wij aankomen. Vertegenwoordigers van andere organisaties uit Leon en de pers druppelen ook binnen. Als snel krijgen we van de advocaat van de familie te horen dat de zitting is verdaagd (aangevraagd door de advocaat van de verdachte). Dat is rechtmatig, maar als de naam van de rechter bekend wordt, denkt men er hardop het zijne van: vertragen zodat de aandacht voor het proces zal afnemen. Buiten voor het gerechtsgebouw, aan de Panamerikaanse snelweg naar Leon, zijn inmiddels groeperingen uit de hoofdstad Managua aangekomen. De pers maakt foto's en interviewt woordvoerders. Ook de collega van Vinculos Solidarios staat de pers te woord. En dan zoemt al snel het woord 鈥榩lant贸n' rond: de snelweg stilleggen om n贸g meer (pers) aandacht te krijgen. Blijkbaar is er ervaring mee want met gemak lopen de mensen de snelweg op en houden die enkele minuten bezet. Flyers worden uitgedeeld aan (vrachtwagen)chauffeurs in de kleine file die ontstaat. Wat zouden zij ervan vinden, vraag ik me af?

Dit is nog maar het begin, realiseer ik me: zou ik de uitspraak van het proces nog meemaken tijdens mijn verblijf in Nicaragua? Wordt vervolgd! Dat geldt niet alleen voor dit proces, maar ook voor de verdediging en de verbetering van de rechten van de Nicaraguaanse homo's.

Reacties

Reacties

frieda

goede morgen rose,mijn maag draait om en realiseer me dat zij nog maar aan het begin staan !
ook hier weer meer homo- haat en dat moet echt stoppen in de wereld!
ik heb je nood-kreet naar ro gestuurd.....hopelijk kan hij iets voor je betekenen! dikke zoen en tot horens 3 maart

Jos

Hee Roos,
het is voor een Nederlander haast onbegrijpelijk dat er in zo'n geval gewoon niet wordt vervolgd! Alhoewel zoals Frieda al schreef: oko hier is het niet zoals het zou moeten zijn. Dat homo-stel in Utrecht dat moest verhuizen omdat ze getreiterd werden, schijnt nu nog steeds niet met rust gelaten te worden. Er zit ook een heuse bende achter (!?).

Goed, vrolijker zaken: ik hoop dat de verbinding as zaterdag goed is! Rond 12 uur houden we aan h猫! Het kan natuurlijk zijn dat we om 1 of andere reden wat vertraging hebben, want ik moet mijn computer daar nog wel online krijgen... Tot zaterdag!!

Jos

Ow, ik bedoelde natuurlijk: 'in eerste instantie niet vervolgd wordt.'

Roos, ik vraag me nog af hoe jullie als demonstranten aangekeken worden door andere mensen. En wat doet de politie? Laat die jullie wel in vrijheid protesteren? Geen taferelen zoals in Rusland?

Ans

Hoi Rose Marie,
Er is nog veel tijd en voorlichting nodig om te komen tot acceptatie! Hoe is dan de sfeer tijdens de hoorzitting, is er schaamte etc?
Je schrijft werkelijk boeiend, ik heb echt beelden van je hoe je daar leeft en naarstig op zoek bent naar vogels.
Kus en groet, Ans

Floor

Ha RM,

Mooie, mooie verhalen. Wow!

Het is zover.....Ik moest me melden! Inmiddels bijna 9 weken ;) Joehoe! Eindelijk mij ook aangemeld bij jouw blog. Voel me af en toe zo'n digibeet!

Veel liefs Floor

PS Nu koken voor de schoonpa!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!