rosita.reismee.nl

Interactief: vervolg en prijswinnaar

Jullie hebben nog een vervolg te goed op mijn oproep ‘interactief' van januari (http://rosita.reismee.nl/reisverhaal/175639/interactief/). Daarin vroeg ik om suggesties ter verbetering van de financiële situatie van het Casa Materna. Er is veel tijd verstreken maar nu dan toch doe ik verslag van wat er van is geworden en natuurlijk maak ik de winnaar bekend.

Al in Tilburg, bij de stedenband Tilburg-Matagalpa (die het Casa Materna al vanaf het begin ondersteunt), hoorde ik over de kwetsbare financiële situatie van één grote financier. Ook in gesprekken hier uitten medewerkers hun bezorgdheid. Reden voor mij om een brainstorm te organiseren via mijn reisblog.

Jullie droegen heel wat ideeën aan, op mijn website, per mail of in een Skypegesprek: sponsoring door Nederlandse bedrijven in Nicaragua; steun door verloskundigen en ziekenhuizen in Nederland/Tilburg; de Postcodeloterij; een (verjaardags)kalender met vrouwen- en babyfoto's, gemaakt door vrijwilligers om te verkopen in Nederland; een website met betaalde advertenties; verkoop van babykleren in wereldwinkel en/of via Return to Sender (Hema); verkenning bij andere Casas Materna of andere zorgorganisaties; betere exploitatie van de vergaderruimte van het Casa Materna (met steun van de Stedenband Tilburg-Matagalpa gebouwd om extra inkomsten te verwerven) door allerlei cursussen voor Matagalpese vrouwen (mbt zwangerschap en bevalling); verkenning van mogelijkheden bij ministerie en gemeente; mogelijkheden of ideeën van de andere (kleinere) financiers van het CasaMaterna; de Lions en Rotaryclubs in Matagalpa.

De ‘top'suggestie vond ik die van mijn collega Annet: 'Het eerste wat in mij opkomt is of je niet de kennis en ideeën van de betrokkenen en werkers van het CM kunt inzetten voor dit vraagstuk. Vanuit het idee dat de mensen die daar betrokken zijn vaak het meeste weten en kunnen bedenken qua oplossingen (in lijn met dat 'de werkvloer' vaak met betere oplossingen komt dan het management dat verder van de praktijk afstaat). Samen een leuke brainstormsessie organiseren? Of een worldcafé (die van de Beweegkuur leverde verassende nieuwe opties op). Goed om een klein clubje van de werkers mee te laten denken over een bijeenkomst en ook vervolgacties samen vorm te geven.'

Belangrijk voor alle suggesties zou het draagvlak zijn in het CM, bij de medewerkers. Zij zouden gekozen mogelijkheden in de toekomst tenslotte zelf verder moeten uitwerken. Met die suggestie van Annet ging ik dus aan de slag, ik besprak het idee met de collega waarmee ik al eerder een teambijeenkomst had voorbereid en die verantwoordelijk is voor de ‘scholingen' ook in het team. Zij was enthousiast: 'We laten eerst het team zelf nadenken en pas daarna presenteren we de Nederlandse ideeën'. En voor een top 3 zouden we ze laten stickeren om de beste of meest uitvoerbare ideeën in hun ogen te selecteren. Even meende ik bij haar een voorbehoud te signaleren over vervolgacties, alsof ze inschatte dat haar collega's geen uitvoering zouden gaan geven aan de suggesties. Maar voortvarend zetten we ons programma op papier en zij zou in overleggen met het team om een datum te bepalen.

Sindsdien lijkt onze financiële bijeenkomst uit- en afgesteld te worden. Ik maak de bijeenkomst hier helaas niet meer mee. Ik vraag me af of het uitstel praktische redenen heeft of dat de bijeenkomst geen prioriteit heeft bij de medewerkers. Daar kom ik niet echt achter. Wat ik dus nu ga doen is jullie alternatieven op schrift achterlaten en er aan enkelen mondelinge toelichting op geven. En toch ook nog een keer ernaar vragen of mijn indruk weergeven, hoewel die directheid hier niet zo gebruikelijk is.

Met dit verloop concludeer ik met nog meer overtuiging dat Annet met haar de suggestie de prijs gewonnen heeft: pas als er bij medewerkers van het Casa Materna zelf, gedrevenheid en motivatie is om de financiële steun te verbreden, wordt die manier kansrijk.

Het resultaat van mijn oproep én het vervolg voor het Casa Materna werd anders dan ik me had voorgesteld. Ik was in eerste instantie wat teleurgesteld. Totdat ik me weer realiseerde met welk idee ik hier naar toe kwam: het is niet aan mij, maar aan de mensen hier om hun organisatie vorm te geven, en wel op hún manier.

Dank jullie wel voor alle suggesties en gefeliciteerd Annet!

Reacties

Reacties

Annet

Hoi Rose-Marie, Leuk om te lezen en dank voor 'de prijs'. Ben benieuwd wat die zal zijn... (locatiebezoek??)

Ans

leuk om te horen dat Annet de prijs heeft gewonnen, dus haar voorstel van locatiebezoek lijkt mij redelijk.
Tot de volgende keer,
groet,
Ans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!